9000 KILOMETER

San Francisco - Las Vegas - Grand Canyon - Gallup - Canyon/Amarillo - Oklahoma City - Tulsa - St.Louis - Chicago - Niagara Falls - Boston - New York City - Washington DC - Orlando - Fort Laurendale - Miami

On top of the world

Här kommer en tidigare ej publicerad bild från glaskupolen längst på Willis Tower i Chicago - USA:s högsta byggnad. Kommer att uppdatera bloggen lite mer igen under de närmaste dagarna.

Mission accomplished

Sista natten med gänget

Resan går nu mot sitt absoluta slut. Den sista natten spenderas i vackra Deerfield Beach, FL ca. 45 minuter från Miamis flygplats där vi båda flyger ifrån senare idag.

Sista kvällen ägnades mest åt att packa/strukturera. Tiago som efter fyra år i USA har samlat på sig en hel del saker hade vissa problem med att få i allting men det ordnade sig till slut. Middag blev delievery från Dominos Pizza. Mycket gott!

Nu ska jag försöka hitta en bra stream till Liverpool - Wigan och äta upp frukosten jag tagit upp till rummet. Sedan blir det utcheckningen och sedan avfärd mot flygplatsen där bilen även lämnas av oss Hertz. Imorgon lunchtid landar jag på Malta igen. Kommer bli lite sammanfattningar, råd och annat på bloggen så fortsätt håll koll under nästa vecka också. På återseende!

Resväskor och packning i en salig röra

Kvällens gourmetmiddag

Kunde stannat här någon extra dag

Orlando

Efter att ha spenderat natten i närheten av Washington började vi tidig onsdag morgon färden söderut mot Florida. Vita Huset fick tyvärr hoppas över på grund av tight tidsplan. Efter en låång körning nådde vi till slut fram till Orlando, Florida ca klockan ett på natten där vi bara tänkte checka in och slänga oss i sängarna. Men så blev det icke. Eftersom vi inte dykt upp innan midnatt var vår bokning borttagen och någon annan fått rummet. Så klockan 01.30, efter 14 timmars körning var vi tvugna att hitta ett hotell. Humöret var inte på topp så att säga.

Vi hittade till slut ett annat boende i närheten (sämsta på resan) och drog i morse tidigt iväg till den stora outleten i närheten av Disneyworld. Med sämre självdisciplin hade jag kunnat bränna åtskilliga tusenlappar men jag höll mig i skinnet och enda inköpet blev ett två-pack kalsonger från Calvin Klein.

Efter lite mer strul på vägen i form av felkörning, regnoväder och bilköer nådde vi något försenade fram till kvällens hotell ca en timme norr om Miami där vi ska tillbringa sista natten innan morgondagens hemfärd.

Trots att vi besökte både Washington och Orlando fick vi varken träffa

eller

New York, New York

Vår enda heldag i The Big Apple tillbringades som riktiga turister. Busstur och en hel del gående ledde oss till många av stadens landmärken under dagen. Inte ens lite regn kunde hindra oss.

Times Square dagtid

Macys budskap inför julhandeln - Believe (in Santa Claus)

Lunch i Little Italy

Nya One World Trade Center

Tornet kommer vara klart och under nästa år och bli USA:s högsta byggnad

Wall Street - Where money dissapears

Frihetsgudinnan från avstånd

Julmarknad i Bryant Park. Tyvärr ville inte Tiago som aldrig åkt skridskor pröva.

Obligatoriskt stå-framför-taxibilar-på-times-square-foto får avsluta bildserien

Quick Update

Efter en lång dag ska vi äntligen få lite sömn innan vi åker vidare imorgon. Vi befinner oss strax utanför Washington, DC, så det blir ett snabbt besök vid Vita Huset innan vi fortsätter söderut. Nu väntar två dagar med mestadels körande tills vi når Miami. Inte så lockande efter många mil, men bara att bita ihop. Kunde varit betydligt värre!

Lägger in några bilder från förmiddagen i New York City där bl.a Central Park besöktes nedanför. Mer text och bilder från New York kommer när det finns mer tid.

Last night

God middag, checka in på hotellet och sedan tillbaka en sväng för turistområdena kring Times Square. Efter en lång dag hade vi inte krafter för så mycket mer utan lade oss ganska tidigt.

Goda burgare

I samband med rundturen på Fenway Park, som ni kan läsa om i förra inlägget hittade vi ett hamburgerställe som såg gott ut. Precis som Five Guys häromdagen visade sig även detta lokala ställe kunna leverera USA:s nationalrätt på allra bästa sätt. Goda, grillade burgare med bra pommes frites. Dock har det blivit lite väl mycket av det goda (hamburgare, milkshakes och läsk) så det får nog bli lite nyttigare avslutning av resan.

Fenway Park

Innan vi lämnade Boston passade vi på att besöka en av de mest klassiska idrottsarenorna i hela USA, Fenway Park. Arenan invigdes redan 1912 och firar således 100-årsjubileum i år. Arenan är hemmalag för Boston Red Sox. Intressant fakta för den som inte vet är att de har samma ägare som Liverpool FC. Bland annat bidrog det till att Liverpool spelade en träningsmatch på arenan mot Roma i somras.

Då jag själv, liksom de flesta som läser detta (antar jag) inte är något stort baseball-fan kände jag främst igen arenan från flera av de filmer som utspelar sig här, bland annat Moneyball, Ted och The Town. Vi gick på en rundtur på arenan som varade i ca. en timme där vi fick lära oss mer om den och knäppa lite bilder. Nedan ser ni resultatet av detta.

IN THE BIG APPLE

Vi startade dagen med lite mer turistande + shopping i Boston innan vi for vidare söderut. Vi parkerade bilen i Connecticut ca en timme utanför New York City hos en vän till Tiagos flickvän och tog sedan tåg till Grand Central. Efter en god middag på TGI Fridays är vi nu på hotellet som är modernt och fräscht men sparsamma med utrymmet. Utsikten från fönstret är också fin, så postar en bild på den nedanför. Nu ska vi ge oss ut i storstadsvimlet runt Times Sq en snabbis innan vi lägger oss. Imorgon ska vi vara riktiga superturister. På återseende!

Söndag kväll

Kvällen viktes åt nya Bond-filmen Skyfall. Vi besökte även det lokala hamburger-stället Five Guys före föreställningen. Nedan kommer även bild med utsikten från nattens hotell som låg ca. en halvtimme utanför Boston. Recensionen är toppbetyg till hamburgarna (och pommes fritesen) och utsikten medan filmen var en liten besvikelse. Nu rullar vi vidare mot "The Big Apple" med några korta stopp på vägen.

Boston Tea Party!

Söndagen tillbringades i centrala Boston. Vår guide var Tiagos brasilianske vän Fernando som bott i staden i ca. fem månader. Han bodde tidigare på västkusten, så jag hade också träffat honom några gånger innan. Här kommer en kort sammanfattning av dagens aktiviteter.

Chelsea – Liverpool på en brittisk pub i Cambridge-området.

Vi hade kollat upp en bra plats att kolla matchen innan. När vi kom fram såg det stängt ut utifrån men när vi väl öppnade dörren var det fullpackat med både Liverpool- och Chelsea-fans där inne. Bra stämning men lite väl trångt kanske. Matchen, den slutade 1-1.

Sightseeing downtown

Vi tog tunnelbanan in till centrala Boston där vi strosade runt lite i de mer centrala delarna av staden. Vi tog oss till  platsen för det berömda Boston Tea Party och vi besökte även berömda Quincy Market som är en lång ”foodcourt” med massvis av olika små matställen som serverar rätter från jordens alla hörn. Ingen risk att gå hungrig därifrån!

Harvard-besök

Vi åkte tillbaka mot Cambridge, där vi parkerat bilen. Där besökte vi en av världens mest berömda och mytomspunna skolor, Harvard. En plats man har sett i flertalet filmer och där många av USA:s och hela världens mest inflytesrika personer har fått sin utbildning genom åren. Kändes som ett måste att besöka skolans campus när man var i närheten.

Jag hade höga förväntningar inför mitt besök I Boston och jag tycker att de har infriats. Det verkar vara en mysig stad, men en egen identitet. Precis som så många andra platser på den här resan hade jag velat spendera lite mer tid här men får spara det inför framtiden. Nedan kommer lite bilder från dagen.

Dagens planer

Nu är det morgon strax utanför Boston, Massachusetts. Destination nummer ett är stadens Liverpool-fanclubs "hemmapub" där vi tänkt att kolla Chelsea - Liverpool som startar klockan 11 lokal tid. Därefter ska vi ta oss ner downtown för att turista lite. Ikväll blir det middag och eventuellt nya Bond-filmen på bio. Imorgon går färden vidare mot The Big Apple, New York City.

John F Kennedy - Den kanske mest berömda personen från Boston

Liverpool!

Som i Liverpool, Syracuse. På vägen mellan Niagarafallen och Boston såg vi en vägskylt med namnet Liverpool och kände oss tvungna att svänga in. Efter att ha kört runt lite hittade vi en pub med namnet White Water nere vid vattnet där vi bestämde oss för att stanna och äta lunch.

Matstället/puben var nyrenoverat och jättefint såväl utanpå som inuti. En gullig dam gav oss fin service och maten var jättegod! Besök rekommenderas varmt om någon någonsin har vägarna förbi. Här kommer lite bilder från det högst oplanerade stoppet.

Här kan ni följa vår resa genom USA under 16 dagar. Rutten som är planerad innefattar San Francisco - Las Vegas - Grand Canyon - Denver - St. Louis - Chicago - Niagara Falls - Boston - New York - Washington DC - Charleston - Miami, med vissa justreringar beroende på resultatet av Sandy.